Date for Life

Posted

לפני שבוע שמעתי תכנית ברדיו. השדרנית סיפרה לכולם שהשנה היא חידשה משהו. עד היום, כל שנה ושנה היא חגגה את יום הולדתה לפי התאריך הלועזי בלבד. למעשה, אם הבנתי נכון, היא בכלל לא ידעה מהו תאריך לידתה העברי! והשנה היא החליטה שהיא תחגוג את יום ההולדת במשך שבועיים: מתאריך יום ההולדת הלועזי, ועד תאריך יום ההולדת העברי!

ואז היא העלתה לשידור את הרב ד"ר בני לאו, רב בית כנסת הרמב"ן בירושלים. הרב לאו סיפר שכשהתגייס לצבא לפני יותר מעשרים שנה, המפקד, בלילה הראשון, העמיד את כולם בשלשות (כך עומדים בצבא בטירונות , כל החיילים עומדים בשלוש שורות) התחיל לעבור חייל חייל, וכדי להכירם, ביקש שכל אחד יאמר את שמו, ואת תאריך הלידה שלו. וכך התחילו לעבור אחד אחד, עד שהגיעו לרב לאו. כשהוא אמר את תאריך הלידה, כל המחלקה התחילה לצחוק. המפקד התעצבן, אף שלא שמע בכלל את תשובתו של הרב לאו, וחשב שהרב לאו הוא הבדרן של המחלקה. לאחר המסדר , מבלי לשאול אף שאלה, הוא התחיל להריץ את הרב לאו הלוך ושוב, כמיטב המסורת הצהל"ית. לאחר מספר שעות, שאל המפקד את הרב לאו: נו, אתה תמשיך להיות הבדרן של כולם? והרב לאו, שהגיע לצבא מתוך החממה של הישיבה, בסך הכל כשנשאל לתאריך יום הולדתו, השיב לפי התאריך העברי, ולא ידע כלל את תאריך לידתו הלועזי ...

היום אנו משתמשים בתאריך הלועזי בענינים היום יומיים שלנו. אנו רושמים אותו על מסמכים חשובים, כותבים אותו על צ'קים, ועוד ועוד. אך האם נזכור תאריכים עבריים רק ליורצייט (יום פטירת קרוב משפחה) כדי לדעת מתי לאמר קדיש? האם התאריך העברי הוא רק למיתה, אך לא לחיים? הבה ננסה להכניס יותר מודעות לתאריכים העבריים לחיינו היום יומיים!

נו, ומהו תאריך הלידה שלך?

אשמח לתגובות, הערות והארות הקוראים! ravnoam@orayta.org